اخبار و مقالات

 

بهترین لنزها برای عکاسی طبیعت کدام هستند؟


برای انتخاب کردن لنزهای مورد نیاز برای عکاسی محیطی سه راه پایه ای وجود دارد اول آنکه می توانید یک لنز سوپر زوم تهیه کنید، دوم چند لنز زوم با فواصل کوتاهتر بگیرید یا سوم چندین لنز فیکس در فواصل کانونی مختلف بخرید. هر کدام از این پیشنهادات مزایا و معایب خودش را دارند، که در این مقاله آنها را بررسی می کنیم. البته انتخاب نوع لنز بسته به نوع و گرایش شما در عکاسی محیطی متفاوت خواهد بود. در نتیجه این مقاله را به 4 بخش تقسیم می کنیم : منظره، حیاط وحش، مسافرت و اکشن ورزشی بسیاری از عکاسان بر این باورند که یک لنز حرفه ای گران قیمت «بهتر» از یک لنز عادی با قیمت متوسط است. این در حالی است که مفهوم «بهتر» و کیفیت در این تفکر اشتباه است بله لنزهای حرفه ای می توانند کیفیت بهتری را ارائه دهند و در فواصل مختلف کانونی و دیافراگم عکسهای شارپ تری تولید کنند اما این مساله برای یک عکاس منظره نمی تواند مهم باشد زیرا او در دیافراگم اف 16 عکاسی می کند و این یعنی عمق میزان بالا و داشتن عکسهایی شارپ و زیبا حتی با یک لنز عادی. در این میزان عمق میدان مشخص کردن تفاوت کیفیت بین دو لنز حرفه ای و عادی کمی سخت می شود. لنزهای حرفه ای از لحاظ مقاومت در برابر شرایط بر آب و هوایی بسیار بهتر هستند. که ممکن است این مطلب برای یک عکاس منظره مهم نباشد یا باشد. اما به نظر ما اینجاست که یک لنز حرفه ای مناسب کار شما نیست و بهتراست نگویم به آن نیاز ندارید می توانید بجای آنکه چشمان خود را ببیندید و کورکورانه بالاترین و گرانترین لنز را تهیه کنید، تحقیق کنید و پول خود را هدر نداده و با توجه احتیاجات خود انتخاب های هوشمندانه تری داشته باشید. گاهی اوقات می توان کمی از کیفیت تصویر صرف نظر کرد و بجای حمل تعداد زیادی لنزهای فیکس و زوم حرفه ای یک لنز سوپر زوم با فاصله کانونی مورد نیاز را تهیه کرد. همچنین این مطلب را در ذهن داشته باشید که همه لنزهای معمولی کیفیتشان پایین از لنزهای حرفه ای نیست. بعضی سازندگان ازعان دارند که لنزهای حرفه ای آنها برای پوشش دادن به حسگرهای فول فریم است.
فواصل کانونی : بیشتر عکاسی منظره با لنزهای زوایای باز صورت می پذیرد. اما می توان عکسهای بسیار زیبایی از مناظر را با لنزهای «معمولی» که فواصل کوتاه تا متوسط را در چند پوشش می دهند تولید کر لنزهای عکاسی منظره که قیمتی مناسب دارند می تواند لنزهای سوپر زوم 250-18 / 270-18 / 300-18 یا 200-18 و لنز های 200-28 / 300-28برای دوربین های فول فریم دی اس ال ار باشد.

لنزهای سوپر زوم فواصل واید تا تله فتو را در خود جمع کرده اند و یک پکیج جمع و جور برای حمل در حین عکاسی منظره هستند قیمت یک لنز سوپر زوم از یک لنز خوب با فواصل کانونی کوتاهتر نیست و قطعاً از دو لنز پا فیکس ارزان تر است. بزرگتر بودن فواصل کانونی یک سوپر زوم بدان معنی است که می توانید فواصل کانونی را به سرعت تغییر دهید و با یک پیچ مچ دست به سرعت به فاصله کانونی دلخواه برسید و در نتیجه احتیاج نیست که به صورت فیزیکی لنزها را تعویض کنید که این یعنی حرفه جویی در وقت و نیز جلوگیری از خاک و گرد و غبار گرفتن لنزها و دوربین چیزی که ممکن است ما را به سمت سه لنز حرفه ای منظره سوق دهد این هست یک لنز حرفه ای 24-14 /35-16 یک لنز حرفه ای 70-24 میلی متری و یک لنز حرفه ای 200-70 که می توانند عکس هایی شارپ تر (با توجه به آنکه از سه پایه، فوکوس دستی و ایزوهای پایین تر استفاده می کنید) اعوجاج کمتر و کیفیت بهتر و انحرافات کرماتیکی کمتر و کانتراست بیشتر به شما هدیه دهند. اما در طرف دیگر باید در نظر داشته باشید که داشتن این لنزها هزینه های بسیار بالایی می طلبد، بسیار جاگیر هستند و باید یک کیف بزرگ همراه داشته باشید و سخت تر از آن حمل چنین وزن سنگینی در حین عکاسی است که برای یک عکاس منظره واقعاً شرایط سختی ایجاد می کند.

لنزهای سوپر زوم مانند لنزهای با فاصله کوتاهتر شارپنس ندارند و اعواج بیشتری تولید می کنند، کندتر هستند (مخصوصاً در نهایت زوم خود) برای یک عکاس منظره شاید این مطلب اهمیت چندانی نداشته باشد زیرا هر چه دیافراگم را بسته تر نگاه می دارید اعوجاج حتی در نهایت زوم، کمتر خود را نشان می دهد.
تمامی لنزهای سه گانه حرفه ای که برای شما معرفی کردیم از لحاظ اعوجاج دارای سطح بهتری هستند اما با توجه نوع عکاسی شما بدون ایراد هم هستند نیستند.

دوربین سونی Alpha DSLR-A390

انواع لنز

دوربین 2,750 دلاری جدید نیکون