اخبار و مقالات

فلاش های اکسترنال دارای اجزای متنوعی است که با شناخت هر چه بهتر این اجزا می توانید با تسلط بیشتری از امکانات فلاش هات-شو استفاده کنید. در این مقاله اجزای فلاش اسپیدلایت Nikon SB-400 به عنوان نمونه تشریح شده است.

آناتومی فلاش

1.هد: منبع نور که به فرم تیوب و یک پنل رفلکتور سیلور در پشت آن است، هد فلاش نامیده می شود. فلاش های متوسط وسطح بالا دارای سر متحرک می باشند و به شما امکان می دهند با تابش نور به سقف، دیوار و یا سطوح دیگر، نور پردازی جهت دار یا directional انجام دهید.

2.پنل دفیوزر: تیوب نوری موجود در فلاش توسط یک دفیوزر محافظت می شود. کار دفیوزر نرم کردن و پخش کردن نور است.

3.دفیوزر واید: معمولا در قسمت بالائی هد تعبیه شده است و یا به عنوان یکی از تجهیزات فلاش به صورت جداگانه فروخته می شود. دفیوزهای واید برای پخش کردن پرتو نور مورد استفاده قار می گیرد و برای لنز های واید بسیار کاربردی است. چرا که امکان نرسیدن نور فلاش به گوشه های تصویر را به حداقل می رسانند. برای عکاسی با زاویه باز ، دفیوزها می توانند به خوبی عمل کنند.

4.روشن کننده AF: در شرایط نوری بسیار تاریک، طرحی از نورهای قرمز ، سنسور اتوفوکوس دوربین را قادر به دیدن سوژه و فوکوس بر روی آن می کند.

5. باتری: بیشتر فلاش ها از باتری های AA یا قلمی و برخی نیز از باتری های لیتیوم با ظرفیت های بالاتری استفاده می کنند. معمولا در فلاش های کوچکتر باتری هایAAA یا نیم قلم را می توان قرار داد. استفاده از باتری های قابل شارژ مقرون به صرفه تر است چرا که فلاش ها نیاز به قدرت بالائی دارند. البته داشتن باتری های یدکی را فراموش نکنید.

6. پایه: با استفاده از پایه ، فلاش به قسمت هات-شو دوربین متصل می شود. تولیدکننده های مختلف از روش های اتصال گوناگون استفاده می کنند که به واسطه آن ارتباط بین دوربین و فلاش برقرار می شود.

7. دکمه قفل چرخش : فلاش هائی که دارای سر متحرک می باشند را می توان با استفاده از دکمه قفل به حالت دلخواه تنظیم کرد. مدل های قدیمی تر و یا فلاش های چکشی دارای این قابلیت نمی باشند.

8.LCD: تنظیمات مختلف فلاش بر روی LCD نمایش داده می شوند. قابلیت نور پس زمینه باعث می شود خواندن اطلاعات نمایشگر در تاریکی نیز امکان پدیر باشد.

9.دکمه Mode/function: با استفاده از این دکمه می توان بین حالت های TTL و manual سوئیچ کرد.

10. راهنمای موقعیت tilt: زاویه tilt را می توانید بین 45 تا 90 درجه تغییر دهید. در فلاش های چرخشی هم درجه چرخش در قسمت زیرین سر فلاش قرار دارد.

11.چراغ حالت آماده به کار: هنگامی که فلاش به طور کامل شارژ شده و آماده به کار است، این چراغ روشن می شود.

12. تخلیه شارژ فلاش: برای تست و یا دیس شارژ فلاش

13.دکمه پاور : برای سوئیچ بین حالت های خاموش و روشن اسفاده می شود.
اسپیدلایت نیکون SB-400

14. دکمه زوم: به کاربر اجاره می دهد به طور دستی زوم فلاش را با فاصله کانونی لنز تنظیم کند. این گزینه عموما برای لنزهای قدیمی استفاده می شود که توسط دوربین شناسائی نمی شوند. لنزهای جدید تر به صورت اتوماتیک تنظیم می شوند.

15.دکمه های مثبت و منفی : این دکمه ها در حالت manual و یا در حالت flash exposure میزان قدرت را تغییر می دهد.

16.قفل فوت مانت: برای اتصال فلاش به هات-شو

17.حالتTTL: این حالت عملکردی اتوماتیک به همراه دارد. بدین صورت که انتخاب های شما بر روی دوربین به طور خودکار با فلاش هماهنگ می شود. حالت TTL به خوبی با حالت های Aparture Priority AE،Shutter Priority AE ، Program ، full auto و scene کار می کند. حالت TTL برای دوربین های آنالوگ است اما در دوربین های دیجیتال i-TTL برای نیکون و E-TTL برای کانن متوداول است.

18.حالت manual: در حالت منوآل یا دستی، کاربر می تواند فارغ از مدل، خروجی قدرت فلاش را از 1/1 (قدرت کامل) تا 64/1 تنظیم کند. هر مرحله از قدرت فلاش برابر با یک "استاپ" نوردهی یعنی 1EV است.

19.جبران نوردهی: فلاش های متوسط و سطح بالا دارای گزینه ای به نام جبران نوردهی هستند که مشابه با این گزینه در دوربین می باشد. از آنجائیکه فلاش های اتوماتیک با سیستم نورسنجی دوربین لینک می شود، گاهی اوقات که دوربین با سفیدی یا سیاهی بیش از حد رو به رو می شود، می توانید فلاش را تنظیم کنید. بسته به مدل و مارک دوربین هر افزایش می تواند میزانی برابر با 2/1 یا 3/1 استاپ داشته باشد.

20. زوم: بسته به فاصله دوربین تا سوژه، برای فراهم کردن نور در سرتاسر فریم عکس ، فاصله کانونی لنز نقش مهمی در خروجی فلاش دارد. فلاش دارای قابلیت تنظیم موتوری تیوب و رفلکتور به صورت اتوماتیک می باشد. در مدل های ارزان تر و یا قدیمی تر کاربر می بایست به صورت دستی هد زوم را تنظیم کند. باید به این نکته توجه شود که زوم باید بر اساس فاصله کانونی درست تنظیم شود.

تعمیرگاه دوربین های فیلمبرداری|تعمیرگاه دوربین گوپرو|تعمیرگاه دوربین فوجی|تعمیر گاه دوربین پاناسونیک|تعمیرگاه دوربین نیکون|تعمیرگاه لنز دوربین|

10 نکته کلیدی در عکاسی دیجیتال

بررسی لنز کانن EF 11-24mm F/4 L

5 تکنولوژی برتر دنیای دوربین های دیجیتال در سال 2015