اخبار و مقالات

مهمترین ویژگی‌های یک دوربین خوب


 

1. مهمترین چیز و اولین آن اندازه و حجم دوربینی است که قصد خرید دارید. وزن دوربین نباید به گونه ای باشد که راحتی شما را زایل کند چرا که در این صورت بعد از مدتی کوتاه دیگر حوصله برداشتن دوربین عکاسی را همراه خود ندارید.

2رزولوشن یا میزان تفکیک پذیری دوربین اصلی ترین معیاری است که کیفیت عکس را تعیین می کند. این رزولوشن برای دوربین های خانگی معمولا بیش از 5 مگا پیکسل است که اخیرا به 10مگا‌پیکسل هم رسیده است. اما فراموش نکنید که این 10 مگا پیکسل با همین مقدار رزولوشن در دوربین های حرفه ای به هیچ وجه برابری نمی کند. گاهی هم به کمپانی ها شک کنید بد نیست.

3 برای انتخاب مدل دوربین تان، پیشنهاد می کنم مدلی را انتخاب کنید که دارای لنز زوم باشد. به عبارتی هم زاویه بسته و هم زاویه باز (تله - واید) داشته باشد. زاویه باز این لنز ها امکان عکاسی از جمع های دوستانه را در محیط های داخلی و سربسته کوچک به راحتی میسر می سازد و از سوی دیگر به شما اجازه می دهد تا کمی از فاصله دورتر بتوانید بدون آگاهی سوژه عکسهای طبیعی تری را بگیرید. به ویژه برای کودکان که با دیدن دوربین عکسی العمل نشان می دهند و از حالت طبیعی خود خارج می شوند.

4 پارامترهایی دیگر نظیر حساسیت (آی اس او)، وایت بالانس و حالت‌های عکاسی معمولا در تمامی مدل دوربین ها شبیه به هم هستند و غالبا به اندازه کافی کارایی دارند. بنا بر این وارد جزییات آن نمی‌شوم و به معرفی شان بسنده می کنم.

5 به میزان حساس بودن سی سی دی دوربین (صفحه پذیرنده نور در مدل های دیجیتال و فیلم در دوربین های آنالوگ) به نور حساسیت می گویند که با آی اس او سنجیده می شود. مثال بارز آن فیلم عکاسی حساسیت 100 است که نزد عموم شناخته شده است و بیشترین کاربرد را دارد. بدیهی است که هر چه دامنه میزان حساسیت دوربین دیجیتال بیشتر باشد، در محیطهای کم نورتر راحت تر می توانید عکس بگیرید.

6 وایت بالانس دستوری است که شما باید به دوربین بدهید و در واقع به دستگاه تان بگویید که اکنون در زیر نور خورشید، هوای ابری، سایه، لامپ فلورسنت (مهتابی) و یا لامپ معمولی (التهابی یا تنگستن) عکاسی می کنید. تا پیش از عرضه شدن نسل دوربین های دیجیتال وایت بالانس به این صورت مطرح نبود، زیرا این موضوع را به هنگام ساخت فیلم لحاظ می کردند، از این روی واژه وایت بالانس برای عموم واژه ای نا آشنا است.

7 حالت های عکاسی، حالتهایی هستند که در دوربین تعریف و از پیش بر نامه ریزی شده هستند و معمولا شامل عکاسی با تقدم دیافراگ یا سرعت شاتر، اتوماتیک، نیمه اتوماتیک، تمام دستی و عکاسی با فلاش است. در این بخش باید توجه داشته باشید که دوربین مورد نظرتان حتما باید تنظیم دستی داشته باشد. در بسیاری موارد دوربین به هنگام نورسنجی فریب می خورد. وجود تنظیم دستی باعث می شود که بتوانید یک عکس را درست بگیرید.

8 دستیابی آسان به منو های دستگاه از دیگر مواردی است که باید مد نظر داشته باشید تا در صورت لزوم به راحتی بتوانید تنظیمات دستگاه را به دلخواه تان تغییر دهید.

9 به هنگام خرید باید بدانید دوربین شما از چه نوع باطری استفاده می کند. اگر دستگاه از نوعی باطری قابل شارژ استفاده می کند به احتمال زیاد دستگاه شارژر نیز همراه آن ارائه می شود. در غیر این صورت از فروشنده بپرسید چنان چه باطری دستگاه از نوع قابل شارژ نیست، آیا امکان خرید آن در فروشگاه های شهرستان ها و نقاط دور وجود دارد؟ آیا می توان از باطری قابل شارژ برای آن استفاده کرد؟ اما هیچگاه داشتن باطری اضافه را فراموش نکنید و همیشه در درون کیف دوربین تان حد اقل یک باطری یدک داشته باشید.

10 کارت حافظه جزء اقلامی است که با دوربین ارائه نمی شود و معمولا باید آن را جدا بخرید. به دلیل پایین بودن قیمت ها مدل 1 گیگ آن پیشنهاد می شود. اما می توانید بسته به بودجه خود مدل‌های پر سرعت تری را انتخاب کنید.

مقالات :

تعمیرات دوربین series S

زبان بدن برای بهبود عکاسی

دوربین سونی Cyber-shot DSC- H400