Sony SLT-A99

دوربين ديجيتال سوني آلفا اس ال تي آ 99

همانطور که گفتیم، SLT ها آینه ی متحرک ندارند بلکه آینه ای ثابت و نیمه شفاف درون آن ها قرار گرفته که بیشتر نور را برای برخورد به سنسور تصویر رها می کنند که رد شود و مقداری از آن را نیز به سمت بالا بازتاب می کنند تا به سنسورهای فوکوس خودکار برخورد کند. بدین ترتیب چند مزیت نسبت به DSLR ها در آن ها بوجود می آید. یکی از آن ها فوکوس مداوم و خودکار Phase Detection در هنگام عکاسی یا فیلم برداری است. دیگر اینکه مقداری از حجم دوربین کاسته می شود و عملکرد عکاسی کاملا کم سر و صدا می گردد. همچنین سرعت عکاسی پیاپی نیز تا حد خوبی بالا می رود. مقداری از استهلاکی که در DSLR وجود دارد هم دیگر در آن ها مشاهده نمی شود. با این حال از جمله نقطه ضعف های این سیستم فقدان چشمی اپتیکال است. در ضمن به دلیل اینکه نور از آینه ای نیمه شفاف رد می شود مقداری از میزان آن کاهش می یابد و در ضمن خود آینه می تواند خطاهایی در پرتوی نور ورودی ایجاد کند.

به هر صورت SLT ها نیز می توانند طرفداران خاص خود را داشته باشند. همانطور که گفتیم مفهوم SLT یا همان Single Lens Translucent توسط سونی خلق نشد بلکه دست کم از دهه ی 1960 چنین دوربین هایی ساخته می شدند. برای نمونه نیز می توان به Canon Pellix اشاره کرد. المپوس هم در سال 2000 نخستینی بود که با دوربین E-10 خود این مفهوم را به دنیای دوربین های دیجیتال آورد. با این حال ظاهرا که سونی خیلی جدی به دنبال ساختن نسل های مختلف این نوع دوربین هاست.
به هر صورت کیفیت تصویر بالاتری که یک سنسور تصویر فول فریم 35.8X23.8 میلی متری می تواند نسبت به سنسور APS-C با سایز حدود 23-14 میلی متر بدهد خیلی می تواند بیشتر باشد. به دلیل سایز بزرگتر سنسور تصویر، رزولوشن نسبتا پایین 24 مگاپیکسلی و در نتیجه سایز بزرگی که هر پیکسل دارد و به سیگنال به نویز و گستره ی دینامیکی بالاتر منجر می شود دوربین های فول فریم طرفداران زیادی دارند. این در حالیست که فقط در این سنسورهاست که برای مثال یک لنز 24 میلی متری می تواند میدان دید واقعی را ارائه دهد و کراپ فاکتوری برای آن وجود ندارد. پس فول فریم ها برای عکاسی حرفه ای تر می توانند ایده آل باشند. از جمله DSLR های فول فریم تازه معرفی شده نیز می توان به Nikon D4، Canon 1Dx، Nikon D800، Nikon D600 و Canon 5D Mark III اشاره کرد. خود سونی نیز تقریبا همزمان با این دوربین یک دوربین کامپکت فول فریم به نام RX1 را معرفی کرده که آن هم یک نوآوری خیلی خلاقانه و خوب است. گستره ی حساسیت سنسور این دوربین از 100 تا 25600 می باشد و خروجی 14 بیتی RAW نیز دارد. DSLR های فول فریم امروزی معمولا حساسیت های بالاتری را نیز ارائه می کنند با این حال احتمالا به دلیل محدودیت هایی که سیستم SLT داشته امکان گذاشتن این ویژگی برای آن وجود نداشته است. اما جالب است بدانید که سنسور فول فریم این دوربین از نوع Exmor R CMOS است.
حدود 30 درصد نور ورودی از طریق لنز، بوسیله ی آینه ی نیمه شفاف به بالا و قسمتی که سنسورهای فوکوس خودکار وجود دارند منتقل می شود. سونی خیلی باید بر روی این مسئله کار کند چرا که همین به معنی 1/3 استاپ نوردهی کمتر می باشد. همچنین سنسورهای جدید AF نیز باید بتوانند با نور کم هم عملکردی عالی داشته باشند. سیستم فوکوس خودکار این دوربین در نوع خود کاملا کارآمد است. سنسورهای AF از نوع 19 نقطه ای هستند و یک آرایه ی 109 نقطه ای هم بر روی خود سنسور تصویر قرار دارد. سنسورهایی که همواره نور به آن ها می رسد. بنابراین این دوربین تعقیب سوژه و قفل فوکوس بر روی آن را نیز به خوبی می تواند انجام دهد. توانایی عکاسی پیاپی این دوربین تا 6 فریم بر ثانیه با فوکوس خودکار می باشد. البته می توان گفت که انتظار بیشتر از این را داشتیم.
چشمی الکترونیکی این دوربین از نوع OLED با رزولوشن 2.4 میلیون نقطه و با توانایی پوشش 100 درصد میدان دید است که بزرگنمایی حدود 1.09 برابر را نیز ایجاد می کند. اگر به چشمی های اپتیکال دوربین های DSLR و به خصوص چشمی های بزرگ دوربین های رده بالاتر عادت دارید قطعا از کار کردن با این چشمی الکترونیکی جا خواهید خورد. البته کیفیت این چشمی الکترونیکی بسیار بالاست و یکی از بهترین هاست، با این حال چشمی های اپتیکال می توانند کاملا دوست داشتنی تر باشند. به خصوص در شرایط نوری خیلی ضعیف که ظرفیت عملکردی این چشمی ها خیلی خوب نیست.
وقتی که A900 معرفی شد، تا یک هفته تنها DSLR با توانایی فیلم برداری بود. یک هفته را به این دلیل می گوییم که دقیقا یک هفته پس از معرفی A900 کانن دوربین 5D Mark II را روانه ی بازار کرد. با این حال DSLR ها همواره در فوکوس خودکار هنگام فیلم برداری مشکل دارند. حتی دوربین Canon 650D نیز که امسال معرفی شده و از سنسور تصویر هیبریدی بهره می برد هم ایده آل نیست. A99 از این نظر بهترین دوربینیست که تا به حال ساخته شده و شما می توانید فوکوس خودکار سریع و دقیق Phase detection را در هنگام فیلم برداری هم داشته باشید. این دوربین حتی جک میکروفون و هدفون هم دارد و تا 32 استپ می تواند صدای ورودی را کنترل کنید. از طریق کفشک مولتی اینترفیس و کانکتورهای XLR هم می توانید ورودی میکروفون بالانس شده داشته باشید. اما بزرگترین مزیت برای فیلم برداران می تواند دایل کنترل بی صدایی باشد که در جلوی دوربین و کنار ماونت لنز قرار گرفته است. این دایل به شما اجازه ی تغییر تنظیمات مختلف را بدون اینکه صدای دایل های معمولی در فیلمی که ضبط می کنید را ایجاد کند می دهد. به دلیل اینکه برای رسیدن نور کافی به سنسورهای فوکوس خودکار باید دیافراگم لنز به طور کامل باز باشد، بنابراین فوکوس خودکار در هنگام فیلم برداری فقط در مود Program مقدور است. البته در مودهای M,S و A هم می توانید فیلم برداری کنید ولی فوکوس می بایست به صورت دستی صورت گیرد.
اگر بخواهیم در مورد بدنه ی دوربین توضیح دهیم باید گفت که همانند همه ی DSLR های فول فریم سطح بالا از آلیاژ منیزیوم ساخته شده است. با ابعاد 147X111X78 میلی متر در حد و حدود Canon 5D Mark III و مقداری بزرگتر از A77 است. از نظر ظاهری نیز بیشتر می توان آن را یک A77 بزرگ شده دانست چرا که چنیش کنترل ها خیلی شبیه به آن است. نداشتن فلاش بالا جهنده باعث می شود که از این نظر شبیه به 5D Mark III باشد. فارغ از این ها همانطور که گفتیم بزرگترین تغییر را می تواند در دایل جلوی دوربین دید که می توان از آن برای تغییر تنظیمات مختلف بدون اینکه صدایی ایجاد کند و صدای آن در فیلمی که می گیرید ضبط شود مشاهده کرد. پیچ تنظیم این دوربین دارای قفل مرکزی است که باعث می شود همانند دوربین های DSLR سطح بالا باشد. همچنین علاوه بر نمایشگر 3 اینچی کاملا چرخنده 1,229,000 پیکسلی پشتی، در بالای دوربین نیز یک نمایشگر تک رنگ وجود دارد که می توانید تنظیمات را از طریق آن مشاهده کنید. در قسمت پشتی نیز یک Joy stick برای بوجود آوردن امکان حرکت سریع در منو و بین تنظیمات وجود دارد.
A99 دارای دو شیار کارت حافظه است. شیار بالایی هم از کارت های حافظه ی SD و هم Memory Stick پشتیبانی می کند و شیار پایینی فقط می تواند پذیرای کارت حافظه ی SD باشد. آپشن های زیادی برای استفاده از این دو شیار کارت حافظه وجود دارد. شما می توانید به صورت دستی بین آن ها انتخاب کنید، انتخاب کنید که تصاویر به صورت همزمان بر روی هر دو ذخیره شوند، فقط عکس ها بر روی هر دو ذخیره شوند، فقط فیلم ها بر روی هر دو ذخیره گردند، عکس ها بر روی یکی و فیلم ها بر روی دیگری ذخیره شوند و یا اینکه JPEG ها بر روی یکی و RAW بر روی دیگری ذخیره شوند. انرژی این دوربین از طریق باتری لیتیوم-یونی NP-FM500 تامین می شود که سال هاست بر روی دوربین های پیشرفته ی سونی می بینیم. این باتری پر ظرفیتی است که می تواند انرژی در حد 11.8 وات ساعت را تامین کند و برای A99 نیز تا حدود 500 عکس را طبق استانداردهای CIPA تامین کند. البته این مقدار برای یک دوربین High End چندان زیاد نیست.
به هر صورت همانطور که گفتیم، A99 نخستین دوربین فول فریم SLT جهان که می تواند دنیای تازه ای را پیشروی عکاسان SLT باز کند و در ضمن یکی از بهترین SLT ها برای فیلم برداری نیز هست.

دوربين ديجيتال سوني آلفا اس ال تي آ 99

دسترسی سریع به فرم های نوین تعمیرات