D 7100

درست دو سال‌‎و‌نیم پس از عرضه‌ی D7000 به بازار، نیکون مدل D7100 را هم معرفی کرد. همان D7000 ی که مدل پیش از آن، دوربین موفق D90 بود. این‌ها همگی در سطح DSLRهای سطح Prosumer قرار می‌گیرند. این دوربین چندی پس از اینکه رزولوشن24 مگاپیکسل روی DSLR های DX Format یا همان DSLR های مجهز به سنسور تصویر APS-C نیکون مرسوم شد، معرفی شده است. نخستین 24 مگاپیکسلی‌های نیکون دوربین‌های D3200 و D5200 بودند. با این حال سنسور تصویر این دوربین، همانی نیست که روی D5200 قرار گرفته است؛ بلکه سنسور جدیدی است که فیلتر Low Pass روی آن وجود ندارد؛ بدین‌ترتیب همانند D800E رزولوشن بالاتری را ارائه می‌کند. نیکون این کار را با پذیرفتن ریسک خطای Moire Effect انجام داده است. در کل D7100 یک دوربین DSLR با سنسور تصویر APS-C کاملا پیشرفته است که می‌تواند به صورت یکجا، جانشین D7000 و D300sو رقیب 60D و 7D کانن باشد. در ادامه، بیشتر توضیح می‌دهیم.

از نظر ظاهری، D7100 شباهتی 80 درصدی با D7000 دارد؛ فقط تغییراتی نسبتا جزیی در طراحی دیده می‌شود و اینکه در قسمت بالای D7100، یک دکمه‌ی Record قرار گرفته است. البته این‌گونه نیست که در هر زمان بتوانید عمل فیلم‌برداری را شروع کنید؛ بلکه نخست باید به‌وسیله‌ی اهرم قسمت پشت دوربین، آن را روی مود Movie قرار دهید. در همین قسمت بالا می‌توان میکروفون‌های استریو را هم مشاهده کرد و اینکه پیچ تنظیم مودهای عکاسی ‌قفل‌شدنی آن دارای یک مود به نام Effects است. از نظر وزن و ابعاد هم می‌توان گفت که مدل جدید به مقداری بسیار جزیی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است؛ در حد فقط چند گرم و چند میلی‌متر. نیکون حتی به آن شکایت همیشگی ما که دکمه‌ی ISO را در قسمت سمت چپ نمایشگر قرار می‌داد، رسیدگی نکرده است. این را هم بیفزاییم که این بار نیکون از نمایشگر 3.2 اینچی بر این دوربین بهره گرفته و کیفیت را هم کاملا بالاتر برده تا بهترین نمایشگر را در بین DSLR های نیکون داشته باشد. درکل این دوربین، ما را خیلی به یاد D600 می‌اندازد؛ ولی باز هم می‌توان بیشتر تفاوت D7100 با مدل قبلی را در زیر بدنه‌ی آلیاژ منیزیوم آن دید.

همانند مدل پیشین، این دوربین هم نه‌تنها شاهد آپگریدی خیلی خوب در سنسور تصویر بوده؛ بلکه اکنون دارای سیستم فوکوس خودکار کاملا پیشرفته‌تری است؛ به طوری که از سیستم فوکوس خودکار 51 نقطه‌ای بهره می‌برد که 15 عدد آن Cross Type هستند. این در حالی است که مدل پیشین، 39 نقطه‌ی فوکوس داشت؛ به‌علاوه فوکوس خودکار در شرایط نوری ضعیف هم تا حد خیلی خوبی پیشرفت داشته است. درحقیقت می‌توان گفت که از این نظر تا حد خیلی زیادی به D4 شبیه شده تا این دوربین حتی مناسب ثبت صحنه‌های ورزشی باشد؛ درضمن ظاهرا این دوربین با بهره‌گیری از پردازشگر تصویر Expeed 3، عملکرد بهتری از نظر تولید نویز کمتر و تولید رنگ‌های طبیعی‌تر دارد.
پیشرفت‌ها نسبت به مدل پیشین تنها به عکاسی محدود نبوده است؛ بلکه در فیلم‌برداری هم بهبودهای فراوانی در این دوربین به چشم می‌خورد. اکنون ویدیوهای Full HD را به جای 24 فریم بر ثانیه در 30 فریم بر ثانیه ثبت می‌کند، دارای میکروفون استریوی داخلی بوده و درضمن به یک مود 1.3X Crop مجهز است که باعث ایجاد اثر دوبرابرشدن فاصله‌ی کانونی لنز می‌شود؛ بدین ترتیب که یک لنز 50 میلی‌متری بر آن، اثر لنزی 100 میلی‌متری را ایجاد می‌کند. در این مود کراپ، فیلم‌برداری 50i و 60i هم مقدور است. درکل در این مود، سرعت عکاسی هم بالا می‌رود؛ به طوری که می‌توانید در رزولوشن 15 مگاپیکسل، عکاسی با سرعت 7 فریم بر ثانیه داشته باشید.

این دوربین از یونیت وایرلس WU-1a هم پشتیبانی می‌کند. وقتی این یونیت را به دوربین متصل می‌کنید، دوربین می‌تواند به صورت بی‌سیم، با دستگاه‌های سازگار ارتباط برقرار کند تا بتوانید تصاویر را به آن‌ها منتقل کنید؛ درضمن می‌توانید از این دستگاه‌های سازگار خود، مثل گوشی هوشمند یا تبلت به‌عنوان ریموت کنترل برای این دوربین استفاده کنید. این دوربین طبق‌معمول فلاش Pop-Up هم دارد. این فلاش می‌تواند به صورت مستقیم عمل کند یا اینکه با استفاده از سیستم وایرلس، فلاش‌های خارجی دیگر را کنترل کند. یک ویژگی که انتظار دیدنش را بر این دوربین داشتیم، مودی به نام Auto ISO Program بود که پیش از این، آن را روی D800 و سپس D5200 دیده بودیم. این ویژگی کمترین سرعت شاتر را براساس فاصله‌ی کانونی لنز برای شما برمی‌گزیند. یک ویژگی جدید هم به نام Spot White Balance روی این دوربین وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد در مود Live View، بتوانید با انتخاب هر منطقه‌ای از کادر که خواستید، عمل تنظیم وایت بالانس انجام شود.

در کنار فلاش بالاجهنده، دکمه‌ی فعال‌کردن آن قرار گرفته است؛ البته عملکرد اتوماتیک هم دارد. به هر صورت زیر آن، دکمه‌ای با برچسب BKT قرار دارد که عملکردی را با نام Automatic Exposure Bracketing انجام می‌دهد. در کنار آن هم یکی از گیرنده‌های فروسرخی قرار دارد (دیگری در قسمت پشت دوربین است) که برای کارکردن با دوربین از طریق ریموت وایرلس فروسرخ به کار می‌رود. یکی از امکانات خیلی جالب این دوربین که معمولا روی دوربین‌های DSLR سطح‌بالای نیکون دیده می‌شود، فوکوس خودکار داخل بدنه است. بخش کوچکی از این مکانیسم را می‌توان از روی پیچ تنظیمی دید که از قسمت ماونت لنز دوربین بیرون زده است. این امکان خیلی خوبی است که نیکون روی دوربین‌های خود می گذارد؛ چرا که بدین‌ترتیب می‌توانیم فوکوس خودکار داشته باشیم؛ در حالی که از لنزهای بدون موتور فوکوس خودکار استفاده می‌کنیم. گریپ باتری این دوربین MB-D12 نام دارد. خود D7100 هم دارای دو شیار کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC است که می‌توان به دو طریق مختلف از آن‌ها استفاده کرد. اینکه عکس‌‎های RAW روی یکی و JPEG روی دیگری ذخیره شوند و اینکه وقتی یکی پر شد، عکس‌ها روی دیگری ذخیره شوند.

جمع‌بندی
در کل باید گفت که D7000 دوربین خیلی خوبی بود که پس از دو سال‌ونیم همچنان یک دوربین مثال‌زدنی، سطح‌بالا و پرطرف‌دار باقی ماند. پیشرفت‌هایی هم که D7100 نسبت به آن دوربین داشته، در جاهای کاملا مهم رخ داده و چشمگیر بوده‌اند. تمام ویژگی‌های خیلی خوب D7000 چون بدنه‌ی بسیار مستحکم، خوش‌ساخت و ارگونومی خوب کاملا حفظ شده است. مطمئنا عکاسان جدی، بدنه‌ی کاملا مهروموم آلیاژ منیزیوم و پلی‌کربناتی و درضمن توانایی کنترل دو گروه فلاش اکسترنال بی‌سیم را دوست خواهند داشت. طبق ادعای نیکون، این دوربین همان‌قدر در برابر شرایط محیطی مهروموم است که D800 و D300s بودند؛ به‌علاوه عکاسان ورزشی قابلیت عکاسی پرسرعت 7 فریم بر ثانیه در رزولوشن 15 مگاپیکسل، به همراه فوکوس خودکار 51 نقطه‌ای آن را خواهند پسندید. کسانی که به فیلم‌سازی علاقه‌مند هستند، امکان دوبرابرکردن فاصله‌ی کانونی و قابلیت ضبط ویدیویی 60i کاملا به کارشان خواهد آمد؛ درضمن اینکه بتوان لنزهای کاملا دستی چون سامیانگ‌ها را همراه فوکوس خودکار داخل بدنه به کار گرفت، فوق‌العاده است. این در حالی است که تاکنون هیچ یک از رقبای کانن دارای چنین امکانی نبوده‌اند. جالب‌تر اینکه می‌توانید تا 9 لنز بدون امکانات الکترونیکی را برای این دوربین برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید با این دوربین در مودهای اولویت شاتر و دیافراگم هم بهره ببرید. خوشبختانه هر تغییری که نیکون در منوها و اینترفیس این دوربین نسبت به مدل پیشین داده است، کاملا اثر مثبت داشته‌اند؛ گویی نیکون با ساختن این دوربین قصد داشته تا هم جای D7000 و D300s را یکجا بگیرد و هم اینکه به صورت یکجا رقیبی برای Canon 60D و Canon 7D باشد.

Nikon D7100

 سرویس انواع دوربین های دیجیتال در تعمیرگاه نوین رایگان می باشد.

تلفن:66342591-66342590-66342592-66342593

دسترسی سریع به فرم های نوین تعمیرات