اخبار و مقالات

چه زمانی در عکاسی باید از جبران نوردهی استفاده کنیم ؟


 اگر مبتدی هستید و باتازگی دوربین حرفه ای خریداری نموده اید باید کم کم با تمامی امکانات آن آشنا شوید و از آن بهره ببرید وگرنه یک دوربین حرفه ای در حالت اتومات فرق چندانی با یک دوربین دیجیتال ندارد . یکی از مشکلات رایج عکاسی در هنگام عکاسی پرتره ازافرادی با رنگ های پوست روشن، پرتره های با نوردهی ناکافی (underexposed) است. هنگام عکاسی تصاویر تمام رخ یا وقتی مقدار زیادی رنگ سفید در صحنه وجود دارد، بیشتر متوجه این مسئله خواهید شد . عروس ها در مراسم عروسی مشخصه بارز آن این مثال می باشد .

در عکس زیر نمونه ای از تاثیر جبران نوردهی را مشاهده می کنید 

 

برای روشن کردن سوژه ها در هنگام استفاده از مد اولویت دیافراگم، شما می توانید استفاده از گزینه جبران نوردهی را امتحان کنید.

برای روشن شدن چهره افراد، بالا بردن تنظیم جبران نوردهی را تا +۱ پله امتحان کنید.

اگر در حالت عکاسی P باشید دوربین برای جبران (تصحیح) نوردهی سرعت شاتر و/یا اندازه دریچه دیافراگم را تغییر می دهد. وقتی در حالت S عکس می گیرید، از آنجا که شما سرعت شاتر را تعیین می کنید، دوربین فقط اندازه دریچه دیافراگم را تنظیم می کند. و در آخر حالت A، دوربین فقط سرعت شاتر را تنظیم می کند چراکه اندازه دیافراگم را شما تعیین می کنید.

از این دکمه برای حالت دستی (manual) نمی توان استفاده کرد چراکه هم سرعت شاتر و هم اندازه دریچه دیافراگم را شما به صورت دستی مشخص می کنید.

سوژه از پس زمینه روشن تر یا تیره تر است
همیشه سوژه مثل گل بالا نسبت به کادر بزرگ نیست. مثلا وقتی از یک پرنده کوچک عکس می گیرید شاید یک دهم کادر را هم اشغال نکند. در مطلبی از نورسنجی و حالات آن گفتیم، وقتی از این سوژه کوچک عکس می گیرید باید از نورسنجی نقطه ای استفاده کنید اما ممکن است در هر حال بعد از عکس گرفتن زمینه به خوبی نوردهی شود اما سوژه که پرنده ای کوچک است بیش از حد نوردهی شده و در نتیجه خیلی از جزئیات را از دست بدهید. در این حالت با دکمه EV نوردهی را یک پله کم کنید تا ببینید آیا جزئیات بر می گردند یا خیر. در عکس های زیر همین کار انجام شده است.


جآسمان روشن
می خواهید از یک منظره با آسمان روشن عکس بگیرید. هنگامی که با تنظیمات نرمال EV عکس می گیرید احتمالا زمین به خوبی ثبت شده اما آسمان بیش از حد نوردهی می شود. حال چه باید کرد؟ نوردهی را با دکمه EV کم کنید و عکس دیگری بگیرید تا رنگ آبی آسمان به خوبی ثبت شود. بعدا می توانید این دو عکس را در فوتوشاپ با هم ترکیب کرده و یک عکس زیبا داشته باشید.