اخبار و مقالات

 

نبایدهای نظافت دوربین و لنز عکاسی


 - عدم خشک و تمیز کردن فوری

حتی اگر شما یک دوربین ضد آب و ضد گرد و غبار دارید، بهتر است بعد از اینکه خیس یا گرد و خاکی شد، در اسرع وقت آن را خشک و تمیز کنید. در وهله اول از یک پارچه نرم و بدون پرز برای نم کردن خشکی استفاده کرده و تا آنجا که ممکن است آن را مرطوب کنید. سپس از یک برس (قلم مو)، یا یک پارچه خشک برای برس کشیدن یا پاک کردن هرگونه آلودگی و گرد غبار استفاده کنید.

- فراموش کردن فعال سازی سیستم تمیز کننده سنسور دوربین
SLR های مدرن و دوربین های کامپکت یک مکانیزم تمیز کردن سنسور (sensor cleaning) دارند که یک فیلتر در بالای سنسور یا خود سنسور را می لرزاند (مرتعش می کند) تا ذرات سست گرد و غبار یا مو را به لرزش در آورد. این کار می تواند در پیشگیری از ایجاد لکه ها (نقاط ریز ایجاد شده بر اثر گرد و غبار روی سنسور در تصویر) بر روی تصاویر بسیار موثر باشد.
برخی از دوربین ها به شما اجازه می دهند تا تعیین کنید تمیز کردن چه موقع صورت بگیرد – مثلا وقتی دوربین روشن یا خاموش می شود یا هر دو.

- ویرایش لکه ها به جای تمیز کردن سنسور
احتمالا شایع ترین اشتباه انجام شده توسط عکاسان ویرایش مداوم نقاط و لکه ها از تصاویرشان (مثلا با ابزار Clone stamp فتوشاپ) به جای تمیز کردن سنسور دوربینشان است.

- تمیز کردن در محیط اشتباه
حمام بعد از دوش گرفتن می تواند محل خوبی برای تمیز کردن باشد چون بخار آب به بیرون کشیدن گرد و غبار از هوا کمک می کند.

- فوت کردن بر روی سنسور
این کار باعث انتقال (افتادن) قطرات ریز بزاق دهان بر روی سنسور می شود، که مقدار زیادی علائم کاملا جدید ایجاد می کند که باید تمیز شوند.

- استفاده نادرست از دمنده
دمنده های هوای حبابی که به طور خاص برای تمیز کردن سنسور طراحی شده اند، برای دمیدن سریع گرد و غبار از روی یک سنسور بسیار مفید هستند، اما یک خطر وجود دارد که گرد و غبار تنها به مدار اطراف داخل دوربین روانه شده و دوباره آماده فرو نشستن شود.
با نگه داشتن دهانه لنز دوربین رو به پایین هنگام دمیدن بر روی سنسور، می توانید این احتمال را کاهش دهید.

- استفاده از برس های ارزان و سخت

- استفاده نادرست از هوای فشرده
هوای فشرده (اسپری های تمیز کننده) برای سال ها در عکاسی استفاده شده اند و می توانند برای دمیدن گرد و خاک از تورفتگی های ناهموار واقعا مفید باشند، اما شما باید مراقب آن ها باشید. به عنوان مثال هرگز از آن ها بر روی سنسور دوربین خود استفاده نکنید.
این قوطی ها به جای این که حاوی هوا باشند، حاوی هیدروکربن مایع هستند که راحت تر فشرده می شود. وقتی این مواد شیمیایی آزاد (پخش) می شوند به گازی با دمای خیلی پایین تبدیل شده و اشیای ظریف را منجمد می کنند.
حتی اگر سرما به سنسور شما آسیب نزند، اسپری (ترشح) هیدروکربن می تواند زحمت تمیز کاری شما را حتی بیش از پیش کند.