اخبار و مقالات

5 تکنولوژی برتر دنیای دوربین های دیجیتال در سال 2015

اکنون عکاسی دیجیتال به زیباترین و جذابترین زمان خود نزدیک می شود. با آنکه برخی انواع سنتی  و قدیمی عکاسی دیجیتال رو به افول گذارده اند ، مثلا استفاده از دوربین های کامپکت که روز به روز کم و کمتر می شوند و جای خود را به دوربین های گوشی های هوشمند می دهند، اما این پایان عکاسی دیجیتال نیست. بلکه تنها ایجاد تغییر در نوع نیازها و نگرش های ماست که نحوه ی استفاده از دوربین های دیجیتال عکاسی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. اکنون تکنولوژی های جدید تنها شیوه ی عکاسی را تغییر نداده اند ، بلکه حتی در نوع دوربین های عکاسی نیز تغییرات عمده ایجاد کرده اند

1- حسگر های بزرگ در دوربین های کامپکت

برای سالیان سال پذیرفته بویم که دوربین های کوچک ، حسگر های کوچک داشته باشند . محدودیتی که موجب پایین بودن کیفیت عکس می گردید. دوربین های کوچک High-end اگرچه تنظیمات پیشرفته ی دوربین های DSLR را ارائه می کردند ، اما کیفیت و رزولوشن عکسشان پایین تر از عکس های دوربین های DSLR بود. دوربین های کامپکت High-end به طور سنتی از حسگر های 1/1.7 اینچی یا نهایتا 3/2 اینچی برخوردار بودند که تنها اندکی بزرگتر از حسگرهای بسیار کوچک 1/2.3هستند که در دوربین های ساده ی کامپکت دیجیتال به کار می رفتند . مشکل از آنجا آغاز می شد که استفاده از حسگر بزرگتر ناخواسته لنز بزرگتری را نیز خواهان بود. در این صورت دیگر دوربین آنقدر کوچک نبود که به راحتی قابل حمل باشد. اما در سال 2014 کانن با معرفی دوربین های سری G  خود دست به پیشرفت و خلاقیت های بزرگی برای حل این مشکل زد. دوربین های G1X II  و G7X دوربین هایی  با حسگر های بزرگ بودند . این حرکت آنچنان پیش رفت تا در سال 2015 کانن دوربین های کامپکت G5X  و G9X را معرفی کرد که هر دو دارای حسگرهای فول فریم هستنند ، در عین حال بدنه ای بسیار کوچک و زوم اندکی نیز دارند . این مسیر توسط دو شرکت معتبر سونی با دوربین های RX 100  و RX 1R II و پاناسونیک با دوربین LX100  ادامه یافته است.

تکنولوژی حسگرهای بزرگ تر که اساس و شالوده ی آنها در سال 2014 ریخته شد،  در سال 2015 کاملا خود را تثبیت و جای پای خود را محکم کرده اند تا آنجا که دیگر مشتریان به دنبال خرید دوربینی با اندازه ی حسگر کوچک نیستند 

 2- مرگ دوربین های DSLR

امروزه با هر چه پیشرفته تر شدن دوربین های فاقد آیینه واضافه شدن تمامی امکاناتی که دوربین های DSLR  دارند به آنها ، این دوربین ها به رقیبی جدی برای دوربین های DSLR تبدیل شده اند. دوربین های فاقد آیینه (Mirror-less Camera )  به دلیل تمامی مزایایی که دارند که مهم ترین آنها بدنه ای کوچک و وزن اندک انهاست ، بیش از بیش دنیای دوربین های دیجیتال را متحول ساخته اند . در سال 2015 پیشرفت این دوربین ها به انداز ای گسترده گردید که شاید بتوان گفت تا چند سال آینده دیگر خبری از دوربین های DSLR سنتی نباشد و دوربین های فاقد آیینه به تمامی بازار را قبضه  و جای خود را در دل عکاسان دیجیتال به خوبی باز کنند. از مدل های محبوب این دوربین های فاقد ایینه که به چشمی های الکترونیکی نیز مجهز هستند می توان به المپوس OM-D و فوجی فیلم X-T1 اشاره کرد و البته مدل بسیار پیشتاز شرکت سونی Sony A7R II . که دیدها را نسبت به دوربین های فاقد آیینه به کلی تغییر داد.

3- کیفیت 4K ترکیبی

کیفیت 4k اکنون خود مقوله ی بسیار گسترده ای است. این کیفیت که Ultra HD نام دارد فیلم را با رزولوشن بی نظیر  3840x2160   پیکسل ضبط می کند. امروزه کاربران با در اختیار داشتن یک تلویزیون 4K  و دوربینی که قابلیت ضبط این کیفیت را داشته باشد می توانند ویدیوهای خود را با کیفیت سینمایی ضبط و مشاهده کنند . این رزولوشن تصویری به کارت حافظه ای بسیار پرسرعت و بزرگ احتیاج دارد ضمن آنکه برای فرایند ویرایش تصاویر نیز کامپیوتری قوی مورد نیاز است. 

این تکنولوژی در سال 2015 با وارد شدن به دوربین های عکاسی فاقد آیینه یا حتی برخی دوربین های کامپکت بسیار فراگیر شده و تاثیرات بسیاری بر کار عکاسان و تصویربرداران گذاشته است. مزیت این کیفیت در این است که عکس های 8 مگاپیکسلی بسیار عالی در اختیار کاربر می گذارد. استخراج عکس های ثابت Still Image از این ویدئوهای 4k نیز امکان خوب دیگری است که ارائه می دهد .

 4- لنزهای کوچکتر

حسگرهای بزرگ فوق العاده اند اما به لنزهای بزرگ تر نیز احتیاج دارند . اندازه ی دهانه ی لنز در ارتباطی مستقیم با اندازه ی حسگر که لنز باید آن را پوشش دهد، قرار دارد. بدنه ی دوربین های حرفه ای هرروز  کوچکتر می شوند اما لنز انها به مانند سابق بزرگ و سنگین است . برای مثال دوربین های فاقد آیینه ی سونی حقیقتا بدنه ی کوچک و سبکی دارند اما لنز آنها همچنان بزرگ است مانند لنزهای دوربین های DSLR .

اما سال 2015 سال تحول تکنولوژی لنزها نیز هست . کوچک شدن لنزها آینده ای است که منطقا و به روشنی قابل پیش بینی است .

 5- حسگرهای هوشمند تر

در سال 2015 ، عکاسان خبرهایی از حسگرهای چند لایه ای که شرکت سیگما طراحی و به زودی وارد بازار خواهد کرد ، شنیدند. حسگرهایی که به گفته ی سیگما Quattro  نام دارد و به زودی وارد خط تولید خواهد شد. اما خبرهایی نیز در خصوص حسگرهایی با قابلیت تغییر رزولوشن شنیده شد . بدین معنا که می توان با تغییر در عملکرد حسگر از بیشترین میزان رزولوشن آن استفاده کرد و کیفیت عکس را افزایش داد. قابلیتی که پیش از این در دوربین های فوق حرفه ای هسلبلاد شاهد آن بودیم. این تکنولوژی مورد توجه شرکت المپوس است اما دیگر شرکت ها نیز درحال کار بر روی آن هستند. فعالیتی که به ارتقا شگفت انگیز کیفیت و رزولوشن عکس ها منجر می شود.